منو

اتوبان امام علی تهران بیمه آسیا

نمایندگی بیمه آسیا ، موذنی

مشاوره رایگان آنلاین

ارائه بهترین خدمات بیمه ای

مشاوره تخصصی و حرفه ای

پشتیبانی در همه مراحل

اتوبان امام علی تهران بیمه آسیا

اتوبان امام علی تهران بیمه آسیا نام پیشین: بزرگراه دارآباد از منطقه ۱ تا ۸ – بزرگراه شرق از منطقه ۱۳ تا ۲۰

ببعد از بزرگراه آزادگان دومین بزرگراه بلند شهر تهران و یکی از مهم‌ترین شاه‌ راه‌ های این شهر است که شمال‌شرق تهران را به جنوب آن متصل می‌کند. این بزرگراه از بالادست تقاطع بزرگراه ارتش در دارآباد آغاز و به کمربندی شهر ری (بزرگراه شهید کریمی) و از پل شهید آوینی تا بهشت زهرا (بزرگراه تندگویان) در قالب پروژه بزرگراهی حرم تا حرم امتداد یافته‌است. این بزرگراه به دلیل این که شمالی‌ترین نقطه تهران را به جنوبی‌ترین نقطه متصل می‌کند بسیاری از بزرگراه‌ها و خیابان‌های مواصلاتی شرقی-غربی را قطع کرده و این امر باعث دسترسی سریع‌تر به دیگر نقاط تهران می‌گردد. بزرگراه امام علی همانند یک حلقه ارتباطی در بین بسیاری از شریان‌های اصلی شهر تهران ایفای نقش می‌نماید.شهرداری تهران در جریان ساخت این بزرگراه به دلیل عبور بزرگراه از بافت متراکم شهر حدود هفت‌هزار واحد ساختمانی را که در مسیر این طرح بود خریداری کرد. اما به علت تعداد زیاد معارضان در حد فاصل بلوار نیکنام تا بزرگراه شهید محلاتی، بزرگراه به صورت دو طبقه ساخته شده‌است که مسیر شمال به جنوب از تراز منفی یک و مسیر جنوب به شمال از تراز صفر عبور می‌کند. در این پروژه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای رفع معارضان هزینه شده‌است.کار تملیک و تخریب املاک معارض و ساخت بزرگراه امام علی در دهه شصت آغاز شد و قسمت‌هایی از این بزرگراه ساخته شد، اما این قسمت‌ها به هم پیوسته نبودند. تکمیل پروژهٔ بزرگراه امام علی با پیمانکاری شرکت ایرانشهر در دورهٔ شهرداری محمدباقر قالیباف از اوایل سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۲ توسط شهردار افتتاح شد. طول این بزرگراه ۳۵ کیلومتر بوده و دارای ۵۶ پل در ۲۵ تقاطع است. بزرگراه امام علی دارای هشت مسیر تندرو در تراز منفی یک و شش مسیر کندرو در تراز صفر است که دو مسیر تندرو برای راه اندازی سامانه اتوبوس‌های تندروی تهران پیش‌بینی شده‌است. این بزرگراه از مناطق ۴، ۷، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۲۰ شهرداری تهران عبور می‌کند. همچنین تونل امیرکبیر که بزرگراه امام علی را به سه‌راه امین‌حضور متصل می‌کند، در مسیر این بزرگراه قرار دارد.

مسیر اتوبوس‌های تندروی خط ۹ تهران در این بزرگراه فعالیت می‌کند. این سامانه از بلوار ارتش در شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه در شهرری فعالیت دارد. همچنین در فاصله هر ۱۲۰۰ متر یک ایستگاه قرار گرفته‌است.این بزرگراه پس از بزرگراه آزادگان و به دلایل مختلف از جمله عبور عابرین پیاده از عرض جاده به جای استفاده آنان از پل هوایی، دومین محور حادثه خیز تهران است. رتبه سوم حادثه خیزی تهران متعلق به بزرگراه فتح است.

محل احداث این بزرگراه در سالهای پیش مسیر عبور سیلاب بوده و اکنون نیز بخش‌هایی از آن به صورت کانال در وسط بزرگراه مشاهده می‌گردد.